Bila Dah 40 keatas...obesity menjelma


Tokasid anta komen,cakap Piang dah boroi,dia sendiri pun dah membesar ke hadapan dan ketepi.Itu tanda umur dah meningkat,belum tengok rambut lagi,kalau tak di dye sure dah putih.
Yang lain-lain yang berkaitan dgn testerone,tak usah nak kelentong punya, mesti dah low++.

Apabila you grow older,banyaklah penyakit berjinak-jinak dgn kita.so its a right time for us to do some control on what we MAKAN.And tokasid bawa-bawalah 'walking',nak suruh hangpa jogging memang tak larat punya.Hang habak sama kat Piang,Bronk,kodiang,kadiak dll.

Salah satu penyakit yang kerap menjelma ialah OBESITY bila umur meningkat.
What is obesity?
Definasi obese ialah dengan mengambil berat badan(kg) di bahagi dgn ketinggian (m square).Ini di panggill Body Mass Index
BMI= wt(kg)/Ht(m square)
overwt = BMI>23
obese =BMI>27

Salah satu cara utk mengukur obesiti dgn mengukur pinggang.Lilitan yang di kira normal must be less than 35cm.

Apakah penyebab obesiti?
1.Intake lebih daripada output.
Orang yang mengambil kalori yang tinggi tapi kalori yang keluar adalah rendah.
contoh;
Pagi makan nasi lemak+telor+ikan bilis+sambal+rendang daging+sotong
dah tu pekena teh tarik(manis pulak tu) tapi kalori yang diguna hanya utk tekan klas kereta
dan pedal minyak kereta je,jalan dari kereta ke pejabat.Berapa je kalori yang di gunakan?
2.Genetic
kalau ibubapa gemuk,kemunkinan anak gemuk adalah tinggi.
Kanak-kanak yang gemuk selalunya menjadi gemuk apabila dewasa kelak.
3.Metabolic diseases
Hypotiroid,kencing manis,dan banyak lagi.(ini kena jumpa doctor utk identified nya)
4.Aktiviti Fizikal
Ini meripakan penyebab utama kegemukan .
Selalunya depa ni cakap tak dak masa nak exercise dsb.
Kehidupan sedentari.

Simptom Obesiti.
Selain daripada perubahan dalam bentuk badan,shape,seluar dah ketat,baju size xxxL,dan penampilan yang lain,simptom-simptom lain akan timbul spt;
1.fatique
2.back pain
3.osteoathritis
4.skin disorders
5.susah bernafas dan banyak lagi...

But men dont see obesity as a problem unlike women who are more concerned with weight.Men will seek help when they actually have i.e skin infection,high level of sugar in the blood,high cholesterol,decrease libido etc etc..
Women pun bukan nya di sebab kesihatan sangat,they alls more on "takut Gemuk" tak cantik lagi,takut suami carik lain yang lebih comel dan slim...tapi bagus juga at least kurang jugak penyakit yang berkaitan dgn gemuk.Tak adalah macam men.Makin tua makin kedepan dan ketepi.
DIET:
When you commit to a rigid program of DIET and EXERCISE, sure banyak orang will notice. Excess weight will begins to drop off.Muscle begin to tone.Clothes will look better on you.Energy including sex energy and Libido and ethusiasm increase.(sorry i am talking about myself)

The degree of change isnt quick or easy.Its requires so much from you;
1.commitment
2.discipline
3.sacrifice
4.preseverance
(bukan senang brader)
The longer in the program the easier it becomes.

The secret of success (my success in reducing 20 kg);
1.We must commit to following thro' with the program
2.Set a reasonable target.How much to lose?set the duration of time.
3.Practice over and over again everyday(even we dont feel like it)
4.increase your physical activities and dont forget sexual activities.
5.Go and see your doctor to control your hunger and appetite..
6.lastly,kuatkan iman..brader.
So ,hopefully we all can say goodbye to obesity and perut boroi...

Comments

tokasid said…
Alhamdulillah badan aku susut tapi tak dapat tak go below 73kg. Walau talipinggang makin kena jerut dan seluar jadi longgar(dah boleh pakai size 35) tapi weight dok 75-76 juga mamat. Aku ingat berat dosa aku la.

Aku ni bab sports dah lama tak buat except for marital sport la. Masa tak dak khatan pagi ahad ada la gi jogging dgn bini aku.

Food alhamdulillah aku boleh control. Aku jarang lunch. Dinner pun light saja. Kalau aku tak buat mcm tu DM aku jadi haywire.

Uban aku dah kurang pasai menempek pakai inai asli. Tapi hari tu bini aku kata " Laa...kepala abang dah botak tengah".
Tapi tetap macho.

Bronk akan ke Tanah suci last flight in Januari( 2 tau 3 Jan 06)

Salam
jef kuro pun dah susut banyak.
tokasid said…
Alhamdulillah badan aku susut tapi tak dapat tak go below 73kg. Walau talipinggang makin kena jerut dan seluar jadi longgar(dah boleh pakai size 35) tapi weight dok 75-76 juga mamat. Aku ingat berat dosa aku la.

Aku ni bab sports dah lama tak buat except for marital sport la. Masa tak dak khatan pagi ahad ada la gi jogging dgn bini aku.

Food alhamdulillah aku boleh control. Aku jarang lunch. Dinner pun light saja. Kalau aku tak buat mcm tu DM aku jadi haywire.

Uban aku dah kurang pasai menempek pakai inai asli. Tapi hari tu bini aku kata " Laa...kepala abang dah botak tengah".
Tapi tetap macho.

Bronk akan ke Tanah suci last flight in Januari( 2 tau 3 Jan 06)

Salam
jef kuro pun dah susut banyak.
Anonymous said…
orang laki mun gemok gilak susah jua .paham ajak ....orang pompuan mesti jaga badan bukan mau kacak ajak tapi pake nyaman mata lakinya nanga .mun dah banyak spare tayar pake apa pun sik kacak.kelak orang laki jua yang komen.hopefullly i dpt maintain sampe bila-bila.asal paham ajak!

Popular posts from this blog

...PILIHANRAYA...KWS MELAYU.....

Gambir Sarawak

belajar bahasa melayu sarawak....