Be the change...


Semasa memberi ceramah utk ibu-bapa pelajar tahun lima sk Dtk Traoh kota samarahan.Tajuk yang saya pilih ialah Keluarga Harmoni ,anak-anak cemerlang.Tajuk ini sangat luas skopnya dan saya lebih menumpukan perhatian mengenai perhubungan suami isteri .Di akhir ceramah saya telah di tanya soalan :
"Bagaimana saya nak mengubah suami saya"
"Bagaimana saya nak mengubah sifat isteri saya"
"bagaimana nak mengubah perangai anak remaja saya"

Kita sebenarnya spend so much time trying to change people in our lives.
We think we can change them in ways that will make them better.....just to make us happy.
Kita selalu buat macam ini dgn anak kita,kita bercakap dgn mereka macam mana dia harus berubah,termasuk macam mana nak bergaul dgn org lain,cara makan ,cara bercakap,cara nak menghormati org yang lebih tua,menghormati saudara mara.
Kita juga mengajar mereka supaya taat dengan suruhan Allah,sembahyang,puasa,dan sebagainya.
BUT OUR CHILDREN DONT LEARN FROM WHAT WE SAY,THEY LEARN FROM WHAT WE DO.

Saya ingin quote Mahatma Ghandi yang telah banyak mengubah cara manusia berfikir pada zamannya.
Someone ask Gandhi "i agree with u about nonviolence,but there are others who dont.How do i change them"
Gandhi said"you must BE the change you wish to see in others"

Dalam ceramah tersebut,soalan mereka mengenai masalah suami,isteri dan anak-anak,bagaiman nak mengubah mereka?Saya memberi contoh gandhi ini,BE the change you wish to see in them.

Dengan menjadi apa yang anda inginkan mereka MENJADI, anda akan menjadi contoh dan menjadi inspirasi kepada mereka ini.Manusia ini esp suami memang tak suka diberi lecture,begitu juga isteri dan anak remaja kita.Mereka perlukan contoh dan inspirasi utk berubah.KITA KENA BUAT DULU.Kalau suruh anak sembahyang emak bapak perlu sembahyang dulu,baru anak ikut.Begitu juga benda-benda lain.

THE CHANGE IN YOU IS CONTAGIOUS.BILA ANDA SENDIRI BERUBAH,TENGOKLAH ORANG DI SEKELILING ANDA AKAN BERUBAH..INSYALLAH.

Comments

Popular posts from this blog

...PILIHANRAYA...KWS MELAYU.....

Gambir Sarawak

belajar bahasa melayu sarawak....