Posts

Showing posts from August, 2017

Ibadah Qurban..

Image
To my Blessed sahabat... I just have to write abt this.Pagi ni singgah isi minyak di tmpt usual. So i get gd service fr my  unofficial adik- Al amin (a bangladeshi) and i hv reason to start my day with sedekah for him. Not much. sometimes as little as d price of a roti canai and a glass of teh.Me: min, tak tolong org potong lembu raya nanti min?His answer puts him many levels up above me in Allah's sight. I am very sure of that.'Saya kerja lah kaka hari raya..tapi sy ada hantar duit bili lumbu kat kampung saya.  Takde murah kaka. Hujan, ayer naik, lumbu susah dapat. Banyak mahal satu lumbu. Satu ekor rm3000.😳Apparently mak n ayah dia pesan, amin makan ke tak makan; duit gaji sebulan mesti put aside utk beli lembu kurban. Katanya he puts aside rm200 lebih utk beli lembu.Mulut tak putus cakap 'Alhmadulillah'. Sejak mula kerja gaji kecik sampai skrg gaji dah naik sikit, setiap tahun mesti ada lembu kurban dia beli utk kampung.This man left me speechless.If eidul adha is …

Kebahagiaan

Image

Tazkirah

Image
Assalam buat sahabat yg diRahmati Allah..
Peringatan Mesra di hari jumaat yg penuh Barakah... Sahabat seakidah ku...
Penting bagi kita tazkirah atau peringatan.Kerana jika kita tidak menerima peringatan (agar sentiasa taat kepada Allah) maka yang akan mengingatkan kita adalah syaitan dan hawa nafsu yang sentiasa mengajak serta menggoda kita kepada kejahatan.Maka gunakanlah akal fikiran kita untuk cuba memahami setiap peringatan agar kita tidak tergolong dari kalangan الغافيلين iaitu orang orang yang lalai serta leka. Wallahu'alam..Sahabatku..
Tanggungjawab penghantar tazkirah dan pemberi peringatan juga sangat berat... Selepas meng"tazkirahkan" orang lain.. Kita perlu tanya diri kita sendiri..
"ADAKAH AKU JUGA AMALKAN APA YG TELAH AKU TAZKIRAHKAN? "Have a productive jumaat... Semoga amalan kita /pekerjaan kita hari ini menjadi asbab utk kita mendapat Rahmat dan HidayahNya.

KECIL TAPI BESAR MAKNANYA

Image
Kecil tapi besar maknanya.Seorang rakan FB memberitahu saya beberapa bulan yg lalu, " Dr Mokk, saya dah transfer ke akaun NGO RM10. Lain kali saya transfer lagi insya ALLAH."Mulanya saya fikir rakan saya tersilap taip angka RM itu.
Tapi saya diamkan sahaja dan tidak bertanya untuk mendapatkan kepastian darinya. Bila ke RHB untuk memeriksa baki akaun, memang betul rakan saya telah memasukkan RM10. Mungin ramai yg tersenyum kecil atau mencebik, tetapi hakikatnya RM10 itu sudah dapat digunakan untuk membeli sekilo tepung, sekilo gula dan sepaket minyak masak. RM 10 itu dapat membantu membeli sekotak air minuman cawan kecil. RM10 itu sudah dapat membeli sepaket lampin bayi yg berjenama biasa-biasa.Siapa kata RM10 itu kecill nilainya? Siapa kata untuk berinfaq dan bersedekah ke jalan ALLAH ...kita perlu jadi org kaya raya atau jutawan?Kekayaan sebenar letaknya di jiwa yg besar. Org miskin tidak makan chicken chop yg berharga belasan ringgit. Org miskin hanya perlukan beras, sepa…

Ibadah Qurban

Image
Tuntutan Ibadat Korban Bagi Yang Mampuعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَلَمْ يُضَحِّ فَلَا يَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَاDaripada Abi Hurairah RA, telah bersabda Rasulullah SAW: Sesiapa yang ada kelapangan belanja tetapi tidak melakukan korban, maka janganlah dia menghampiri masjid kami. (HR Ahmad No: 7924) Status: Isnad HasanPengajaran:1.  Ibadah korban sebagai tanda bersyukur di atas segala nikmat yang kita perolehi. 2.  Orang yang berkemampuan tetapi tidak melaksanakan ibadah korban seolah-olahnya tidak layak mendatangi masjid untuk melaksanakan ibadat solat.3.  Dalam Mazhab Syafie, kelapangan belanja bermaksud seseorang yang mempunyai wang untuk membeli binatang korban, yang lebih daripada keperluannya dan keperluan mereka yang berada di bawah tanggungannya pada hari raya dan hari-hari tasyrik (10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah). 4.  Dalam Mazhab Hanbali pula, kelapangan belanja ialah mereka yang dapat membeli harga korban …

Di awal waktu

Image
Assalamualaikon buat sahabat yg diRahmati Allah..
Sedikit Peringatan Mesra di pagi Jumaat yg penuh barakah... You all perasan tak?
"Malam terasa panjang bila kita solat Isyak awal".
"petang hari pun terasa panjang bila kita Asar di awal waktu dan kita nak jogging atau main tenis pun terasa aman dan banyak waktu"Tapi bila difikirkan semula, bukan setakat solat Isyak atau Asar.
Bahkan, untuk setiap waktu solat, kalau kita tunaikan pada awal waktu, kita akan terasa bahawa masa tu lebih panjang jika nak dibandingkan dengan waktu yang kita solat lewat.Begitulah, jika kita menjaga apa yang Allah suruh dan tidak terlalu leka.
Keberkatan itu sentiasa akan mengiringi. InsyaAllah.Hv a wonderful jumaat..
More istigfar today..
And....
No matter how busy you are,
praying on time makes your mindset healthier,
attitude more positive and
increases your ability to focus.

Love..

Image

Birthday Dinner Farzana.

Image

Jika esok aku tiada...

Image
JIKA ESOK AKU TIADA!!!Hari ini orang memanggilku Nama, mungkin esok orang memanggil ku Almarhum.Hari ini aku memakai pakaian yang indah & mewah, mungkin esok aku akan memakai kain kafan.Hari ini aku berpijak di atas tanah, mungkin esok aku terbujur di bawah tanah.Hari ini aku bisa mandi sendiri, mungkin esok aku di mandikan orang lain.Hari ini aku shalat di belakang imam, mungkin esok aku di shalat kan di depan imam.Hari ini aku bahagia bersama orang2 di sekelilingku, mungkin esok aku sendirian di sana.Yaa ALLAH Yaa RABBI :
Ampunilah Dosa-dosa Hamba..
Berilah Hamba kemampuan untuk beribadah kepada-MU dan berilah Hamba kemampuan untuk menghindari kemaksiatan.Yaa ALLAH Yaa RABBI :
Hamba memang tidak pantas masuk Surga, tapi Hamba tidak akan kuat bila masuk neraka.
Ampunilah Dosa-dosa Hambamu ini dan setiap orang yang Berkomentar Aamiin. 🌹nukilan rasa...!!!

Ziarah Duafa di kpg Taiee..

Image

Happy birthday Farzana...

Image
Happy Birthday my dearest Daughter Farzana Izzati! Its proud to be a parent of such a great blessing.“Whoever has two daughters and treats them kindly, They will be a protection for him against Fire.” – (Muhammad Peace be upon him)We feel so proud and happy to see how much our little girl has grown to become such a fine young lady. On your birthday, we wish that more love and blessings will come on your way.
Happy Birthday Farzana!Ps: you are still my little baby!

Doa utk ibu bapa

Image
RAMAI ORANG SAYANG IBUBAPA, TAPI SEBENARNYA TIDAK Kesilapan besar anak-anak terhadap arwah ibubapa yang sudah meninggal dunia antaranya adalah :1. Ada yang hanya menggantung gambar ibubapa di dinding-dinding rumah atau simpan gambar itu dalam dompet.2. Ada yang suka simpan barang yang ditinggalkan oleh ibubapa, dijaga dengan baik atau diwariskan.3. Ada yang sering pergi ke kubur hanya untuk bersihkan kuburan dan dicabut rumputnya.4. Ada yang menangis dan bersedih sepanjang masa teringatkan arwah... dan lain-lain.Sebenarnya bukan itu sangat yang arwah ibubapa kita mahukan, harapkan dan perlukan. Semasa mereka berada di alam barzakh sana, ada yang lebih utama dari itu.Sebagai anak kita wajib meneruskan bakti dan khidmat kita kepada arwah ibubapa kita. Di sana mereka teramat- amat menantikan doa dan kiriman pahala khas dari anak-anak mereka._Yang mereka perlukan, antaranya ialah :1. Doa keampunan dan rahmat Allah untuk mereka dari anak-anak._2. Sedekah harta yang diniatkan pahalanya untu…

Friday Reminder

Image
Assalamualaikom..
Tazkirah  n self humble friday reminder...My friends yg diRahmati Allah..
Include in your to do list , to do CHARITY.
"Help people""Even when you know
 they can't help
 back""Trust Allah, when you help people, Allah will help you " 😊Hv a great Jumaat.....more istigfar,more selawats ,more doas...and dont forget doa for our parents...