Penampilan Diri

2 bulan lepas saya dgn isteri saya pergi dinner,kerana masa terlalu awal and still early so we both singgah kat shopping centre.Saya memakai baju Batik yang baru,kasut berkilat dan isteri saya dgn baju kurung yang baru(baru ambik dari tailor).U all know what semasa kita orang masuk ke kedai jam....Pelayan kedai dan towkaynya terus melayan kami berdua dgn mesra sekali dan yang bestnya dia keluarkan jam Rolex.My wife senyum je sambil pandang saya.Manalah mampu nak beli jam rolex.....Kerana kita org pakai smart dia expect kita mampu beli Rolex.


Kali 2,kita orang berdua pergi ke showroom kereta mewah kat kuching,niat nak pergi tengok kereta Merc dan Pajero.Yang best kami berdua pergi naik Kelisa dan saya pakai seluar tenis (simple je).Nak tau apa terjadi dia orang buat tak tau dan tak layan kita orang...Tanya pun tak..(aduh..sedih jugak org tak layan).Saya beritahu isteri saya,"kita cari tempat lain je lah,salah kita, kita patut pakai kot dan necktie sebelum datang sini"


Apabila kita melayan orang lain adakah kita adil terhadap mereka?
Kita selalu di ingatkan jangan mudah tergoda dgn wajah yang cantik,pakaian yang smart dan cantik."Dont judge the book by it cover"
Ada apa dengan rupa?

Pakar psychologi mendapati"org yg memiliki penampilan yg menarik menerima layanan yg lebih baik daripada sepatutnya."
Mereka di persepsi dgn cara yang lebih positif daripada diri mereka yg sebenar.

Begitu juga sebaliknya dgn org yang tidak memiliki penampilan menarik tidak diberi layanan istimewa.Mereka di anggap kurang pintar,kurang mahir,kurang berkebolehan dan tak pandai menyesuaikan diri.Kita bertindak tidak adil pada mereka.

Pengajaran daripada cerita diatas:
1.Jangan menilai org pada luaran nya.Entah-entah dia lebih baik drp kita.
2.Tuhan tidak melihat rupa bentuk kita,paras rupa,keturunan dan sebagainya tetapi Dia menilai ketaqwaan dan keimanan kita.Jadi sapa lah kita utk menilai org.

Comments

Popular posts from this blog

...PILIHANRAYA...KWS MELAYU.....

Gambir Sarawak

belajar bahasa melayu sarawak....