I did everything....

Seorang kawan meluahkan perasaannya......"Aku telah berkorban segalanya tetapi ini kah balasan yang aku terima........Aku sediakan semuanya,aku tanggung pembelanjaannya .."

Apa yang saya fikir tentang semua ini:
Apabila dia berkonflik dgn dgn org yang kasihi,MENGAPAKAH DIA RASA DIA YANG BANYAK BERKORBAN UTK NYA?
Dia teringat segala kebaikan yang dia curahkan.
Dia teringat segala susah-payah yang dia alami demi kebaikan bersama.
Dia teringat segala budi,jasa-baik,kewangan,masa yang dia laburkan demi kepentingannya.

TETAPI...Apabila di tanya pasangannya pula...dia juga menyatakan dialah yang lebih banyak berkorban,berbudi,bersusah-payah dan sebagainya demi kebaikan dan kepentingannya.
Dia menyatakan pasangannya tak melakukan apa-apa.
Dia menyatakan pasangan nya tak menghargai segala sumbangannya.

MENGAPA MANUSIA BERTINDAK DAN BERFIKIRAN SEDEMIKIAN?

Kajian ahli psychologi...
1.Fenomena ini dipanggil BIAS PENTING DIRI
Kita lebih ingat kpd perkara-perkara yang kita buat.Manakala kita tak berapa ingat perkara-perkara yang org lain buat.
Apabila kita percaya tugas itu layak dibuat oleh kita sendiri atau perkara yang sepatutnya kita yang buat,kita sangka kita yang melakukan nya bukan org lain..(contoh, dalam rumahtangga)

Comments

Popular posts from this blog

...PILIHANRAYA...KWS MELAYU.....

Gambir Sarawak

belajar bahasa melayu sarawak....