Hari ini awal pagi dah lepak di warong,maklumlah dah lama tak breakfast dengan geng.Apalagi macam-macamlah cerita keluar.Dari hal raya sampai ke kisah politik mutakhir dan terkini.

Ada satu perkara yang menyentuh hati,ini kisah Bang Mat dengan anaknya.Bang Mat kita ni meluahkan perasaannya.anaknya yang remaja dah tak dapat dikawal,tak dengar cakap,dah melawan,tak balik rumah dan macam macam lagi."dah puas aku nasihat,dah puas aku pukulnya"kata Bang Mat.Sedih dengar cerita Bang Mat ini.

Sebenarnya banyak lagi yang mempunyai masalah macam Bang Mat ini.

Dalam menghadapi masalah seperti ini,kita sebagai ibubapa perlu muhasabah diri kita sendiri.Where did we go wrong?Pernahkah kita menyelami perasaan anak-anak kita?Yang paling penting sekali,PERNAHKAH KITA MENJADI PENDENGAR YANG BAIK KEPADA ANAK-ANAK KITA?

Dalam buku Stephen R Covey,The 7 habits of highly effective people,menyatakan
"bertahun tahun kita di ajar utk bercakap,membaca dan menulis tetapi kita tak pernah di ajar untuk menjadi pendengar yang baik"
Apa agaknya yang menghalang kita menjadi pendengar yang baik?
1.Kita mempunyai sikap prejudis
2.kita terlalu cepat melabel orang yang bercakap dengan kita,minda kita berperasaan negatif.
contohnya,
" Dia anak aku,dia mesti mendengar dan ikut cakap aku"...
"Aku tahu apa yang terbaik utk anak aku"

Pada Bang Mat,jadilah pendengar yang baik,slow talk dengan anak.Biarkan dia luahkan perasaannya,dan yang paling penting JADIKAN DIRI KITA KAWAN PADA ANAK KITA,TEMPAT ANAK KITA MELUAHKAN PERASAAN NYA,BELAJAR MEMAHAMI ANAK KITA,DAN PANDAI MEMBACA APA YANG TERSIRAT.

Petang jumpa Bang Mat lagi,pekena Tongkat Ali tarik.....

Comments

Popular posts from this blog

...PILIHANRAYA...KWS MELAYU.....

Gambir Sarawak

belajar bahasa melayu sarawak....