YANG TERLUAH......DAN YANG TERSIRAT.....

Manusia adalah makhluk yang sangat unik dan sangat banyak ragamnya dari segi tingkah-laku,emosi,persepsi dan cara bercakap dan berfikir.....

Kadang-kadang perkara yang ingin kita katakan dan luahkan ,tak terluah dan terungkap.
Kita selalu menggunakan simbol-simbol lain,kata-kata berbunga dan sindirin utk menyatakan maksud kita.......dan kita salahkan org lain yang tak faham perasaan kita.
Mungkin kita tak selesa utk menyatakan.."saya sayang kamu" "i care for you","i love you"....Jadi kita menyatakan dgn mengguna kaedah lain atau kata-kata lain seperti....."drive carefully","jaga diri baik-baik","dah makan ke belum","i will call you".
Perkataan yang sebenarnya yang ingin disampaikan adalah"saya sayang kamu",Saya rindu kamu","saya tak ingin kamu susah dan sakit","saya akan rindu awak"..dsb.

SO....KITA PERLU MELIHAT DAN MENDENGAR APA YANG TERSIRAT DISEBALIK KATA-KATA SUAMI KITA,ISTERI KITA,ABANG DAN KAKAK KITA....

Contoh....
Apabila seorang abang memarahi adiknya balik lewat atau seorang ayah memarahi anaknya balik lewat.....sianak atau adik ini hanya melihat dan mendengar "kemarahan" abangnya dan kemarahan ayahnya sahaja....tetapi...kalau dia benar-benar mencuba untuk mendengar adanya "kasih sayang" di situ ,ia akan menemuinya.
"where have u been" atau "awak pergi mana ,balik lewat ni"....mungkin sebenarnya dia ingin menyatakan bahawa"saya risaukan awak" atau"i care for you"

Kita akui adalah sukar utk kita memahami bahasa "kasih sayang" yang dipakai oleh org lain....tapi kita boleh sit back and think...apa yang tersirat....disablik kata-kata itu....

Comments

Popular posts from this blog

...PILIHANRAYA...KWS MELAYU.....

Gambir Sarawak

belajar bahasa melayu sarawak....