Tujuh likor

Selepas berteraweh..sambil duduk di beranda masjid,pekena kuih dan tea o.....aku bertanya dgn beberapa org warga emas mengenai MALAM TUJUH LIKOR.

Pada petang semalam...org kampung telah menghantar dulang makanan utk majlis tahlil tanda tujuh likor dan berbuka puasa bersama di masjid...ini aku rasa adat org melayu kat Sarawak....(menyambut malam tujuh likor)
Belum pernah jumpa atau terdengar ada nas yang mengarahkan kita mengadakan majlis utk tujuh likor .

Bila ditanya dgn org tua-tua...mereka kebanyakan tak berapa sure kenapa perlu mengadakan majlis tersebut...mereka menjawab dah tradisi....

Selalunya rumah-rumah akan di pasang pelita,dan pelita yang dibuat drp buluh..tin -tin kosong dan botol-botol kosong ..(sekarang dah pakai lektric) (ada kwn sorang tu komplen harga minyak tanah dah naik)...
Dia cakap utk menerangkan rumah supaya roh-roh ahli keluarga yang telah lama meninggal dunia akan datang melawat rumah sanak saudara mereka...( aku rasa depa akan sesat, kebanyakan rumah dah direnovate,dah tak kenal dah)

Pak cik tu cakap...Malam tujuh likor...para syaitan dan iblis dah dilepaskan rantai....(nas cakap satu bulan ramadan mereka di rantai, kan?)

Banyak sangat adat-adat yang bercanggah..




Comments

tokasid said…
Salam mamat:

Tu lah pasainya aku tak suka orang kita dok buat sesuatu yang bukan ibadah tapi ada yg anggap benda tu ibadah. Dan buat benda yang asalnya mungkin nak gembira tapi lama-lama dah masuk unsur2 khurafaat.
Macam yg hang kata lah...pasang lampu supaya roh senang balik. Bukan depa tak tahu org mati mana ada balik2 lagi.
kalau kat belah utara semenanjung...hang tau ka sabun mandi mayat tu nanti depa boh kat alang rumah supaya roh boleh balik. Aku lupa la nak tanya sabun cap apa. May ka, Protex ka, cap kapak ka...

Tu lah akibat bila benda di reka-reka dan di tambah2.
Aku bila tegur memang orang tua-tua jeling saja. Aku peduli apa depa nak jeling, janji aku dah sampaikan yang haq dan bagitau depa ttg perbuatan depa yg batil.
tapi kita nak ubah mentaliti yg depa dah selesa ni memang susah.

Popular posts from this blog

...PILIHANRAYA...KWS MELAYU.....

Gambir Sarawak

belajar bahasa melayu sarawak....