kronic dan acute

Semalam bercakap melalui talipon dgn Pegawai dari sebuah badan berkanun kerajaan mengenai rawatan staff mereka.

Puan M: Gd morning Doc.....saya dapati bill doctor banyak masalah.

Me: Morning....Apa masalah nya..saya ingin tahu dan cuba memperbaikinya?

Puan M: Kenape doktor membuat ujian darah kepada beberapa org pegawai kami?

Me: Puan...saya mempunyai alasan tersendiri mengapa saya membuat ujian tersebut, contohnya...kalau pesakit itu mengidap penyakit kencing manis atau tekanan darah tinggi...saya MESTI monitor Renal Function,cholestrol level dan ujian darah yang lain yang perlu.

Puan M; (dgn angkuh) we wont pay u becos ujian darah tak bolih di buat di klinik panel dan high blood pressure ,kencing manis dan mana penyakit chronic dia org mesti pergi klinik kerajaan.

Me; Puan...macam mane kita nak monitor penyakit staff puan?Dan puan tau tak tak makna kronik dan acute? Penyakit yang kronic boleh jadi acute puan !

Puan M; They can go to goverment clinic....Kan dah hantar circular penyakit chronic tak boleh!

Me; OK lah , kalau u all tak bayar pun tak pe....(dah malas nak melayan)

macam ni lah kalau bercakap dgn org atau pegawai yang tak tahu menahu mengenai mengenai rawatan penyakit.
atau mungkin polisi jabatan itu dah tak sesuai lagi......

What say U?

Comments

tokasid said…
Salam mamat:

Kah3 hang dah kena kantoi dgn madam tu...
Aku di sini pernah lagu tu jugak. What I normally do is before buat test yang mahal(ie anything more than 25/= for everything) aku call HR dept kilang atau jabatan tu dulu.Aku bagitau nak kena buat apa dan anggaran kos. Kalau depa kata tak boleh aku bagitau patient yg company dia tak mau bayar. So kalau dia nak dia kena bayar sendiri for the test.Company cuma bayar for consultation dan ubat saja. kalau tak dan nak buat test juga aku refer ke Klinik Kerajaan9 yg mana patient akan mai balik dan kata kat gomen depa kata tak payah test dulu.Tunggu lagi 2-3 follow-up).

Ramai jugak yg call pasai apa aku bagi MC sampai 2 hari atau lebih.Aku kalu sakit mata atau chickenpox atau measles memang generous. Depa komplen kat aku.Aku kata kalu nak cuti pendek2 boleh tapi nanti staff depa mai selalu selagi tak baik dan aku akan caj setiap kali depa mai.Dan kalau sakit berjangkit depa nak MC 2 hari boleh tapi aku kata jgn marah kalau staf pi kerja dan orang lain pun kena jangkit jgn nak kmoplen2 kat aku awat bagi MC sat sangat.
la ni depa tak kacau aku dah..

baru2 ni ada Hotel Rennaisance Melaka, nurse dia call aku tanya awat 2 org staf depa selalu dapat MC.Aku buka rekod dan tengok MC dari aku tak banyak pun.Nurse kata dari klinik lain pun depa amek. Aku bagitau klinik lain bukan ada sangkut paut dgn aku.Aku kata aku bagi MC bila memang perlu dapat MC. Nurse ni banyak songgeh. last2 aku hangin satu badan aku bagitau dia: Look,if you think I'm not doing my work to your hotel's satisfaction, you tell your boss this: Terminate my clinic. I don't care if you are my panel or not. I'm fed up with all the calls from the Hotel.If you think I'm not good enough then terminate me. Or if you want..I'll terminate the contract myself.

Lepas tu sampai la ni nurse dah tak talipon aku. Surat termination pun aku tak dapat lagi.
Fauziah Ismail said…
Salam Mokk
When it is labelled medical benefits, doesn't it mean that it comprised everything?
So, what you're saying is that while normal treatment can be sought at private clinics, some companies dictate that their employees will have to get expensive treatments for chronic treatments at cheap government hospitals?
From what I know, employees' benefits differ where hospitalisation is concerned, where it depends in terms of their managerial positions in the company. All other treatment applies.
mokk said…
Salam Tok asid and Fauziah...

sometimes doctors cannot give the best treatments kpd patients kerana tertakluk kpd perkara-perkara tertentu..
Dgn ada nya Org tengah spt syarikat-syarikat yang mengendalikan perubatan setengah-setengah syarikat.
Company ini akan fix kan berapa nilai ubatan dan charge yang di benarkan.
so doktor akan compromised dgn ubat yang murah dan jumlah yang kurang.

Maybe masalah akan selesai dgn akan skim Insuran perubatab nasional kelak....tapi bagaimana dgn petani,nelayan dan org kampung yang tak berkemampuan membayar insuran ini?
tokasid said…
Minta laluan eh...
Fauziah- yes most companies esp factories and hotels will only pay to a certain limit. For eg Factory A will limit RM 20.00. Factory B might say not more than RM25/=.

Some factories have in-house clinic with visiting doctors. We GPs are allowed to treat for not more than RM20/- or longterm medication. If it cost more or patient needs longterm medication(eg Diabetes or Hypertension) we must refer them to their in-house clinic or the govt clinic.

If you charge more, you'll need to ask the staff pay the extra cost. Otherwise the company will only pay the maximum contractual price.

So medical benefits is actually not a full benefit. Its actually for minor ailments.
Like mokk said, there are certain things that we need to monitor( eg kidney function test,cholesterol levels etc)for the patients but are not "allowed" by their companies.

Popular posts from this blog

...PILIHANRAYA...KWS MELAYU.....

Gambir Sarawak

belajar bahasa melayu sarawak....