..MENGANYAM KETUPAT SELEPAS RAYEEE...

Farith and Farzana bermain bunga api..



Lepas beberapa hari berhari raya.....kita akan dengar berbagai -bagai cerita ..(the other side of hari raya)...ini case menganyam ketupat lah ni....esp di kalangan orang perempuan dan sebahagian dari kalangan lelaki.......



Minah 1......"Kueh kat rumah si Bedah tu....bukan dia yang buat...dia beli kat Taka....tak sedaplah biskut dia....keras..."


Minah2...."Rumah si Melah tu...langsir dia, tak tukarlah...langsir last year punya....gaji je besar..hubby dia pun org berpangkat..tapi kedekut nak tukar langsir...".(dah langsir lagi elok ,buat ape nak tukar..kat dapat jimat kos..simpan duit buat benda lain yang lebih penting dari langsir...)


Minah3.....
"eh..eh...ko nampak tak ari tu...di tangan si Peah tu.....besarnya gelang emas.....agak-agaknya..dia beli cash ke...atau...dia bayar 10 bulan..." (ini kes menyebuk...ikut suka dia lah..nak hutang ke..nak bayar cash ke...)

minah4...."..aku bengang dgn ipar-ipar aku dari bandar...dia orang jadi mem besar kat rumah....aku dgn mak aku tak kering tangan kerja kat dapur....dia siap nak makan je...lepas makan siap tinggal je....fed up aku...tak balik pun tak pe"..(ini biasa lah...org bandar)

minah5...."Aku tak tahan tengok anak si Limot tu....dia siap main air minum ..hingga tumpah kat carpet baru aku....habis bunga-bunga kristal aku di main nya....mendidih rasa hati ku tengok...Yang aku heran emak dia buat dek je ...buat muka selambe je tengok perangai anak dia...aduh" (nama dah budak-budak)

Minah 6...."Rumah si Peah tu...siap dgn perabut baru...sofa baru...jeles aku tengok" (tak boleh tengok org senang dan lebih sikit la tu)

Minah 7....."Engko ada berapa pasang baju raya tahun ni....tahun ini aku celebrate sederhana je.....aku cuma sempat buat 7 pasang baju kurung...2 pasang kebaya je..ada lagi kain yang belum di buat baju...kain yang aku beli kat Nilai ari tu".( ini kes nak bermegah-megah la ni)

Minah 8...."Tahun ni aku tak berraya sangat...sebab aku beraya kat kampung husband aku....mati kutu aku kat situ.." (ini kes tak ngam ngan mak mertua dan ipar-duai )

Minah 9...."Apalah department aku...bonus tak keluar lagi...lepas raya baru keluar bonus...miss nak enjoy raya..."(kan bagus..at least ada duit lepas raya)

Minah 10....."nasib baik ada bonus....utk melekatkan duit bonus...aku beli lah Perabut Kayu Jati satu....dan aku pujuklah hubby aku beli furniture juga utk melekatkan duit bonus tu....kalau tak habis gitu je...."(kan elok di simpan utk masa hujan....)

My friends.....banyak ragam kan selepas ari raye ......ada yang manis dan ada yang masam.....ambil yang manis dan yang masam tu buang jauh-jauh dan dijadikan pengajaran utk memperbaiki kehidupan kita seharian.......

SELAMAT BERPUASA SUNAT 6 SYAWAL......

Comments

Popular posts from this blog

...PILIHANRAYA...KWS MELAYU.....

Gambir Sarawak

belajar bahasa melayu sarawak....